Using of information technologies in agrarian marketing

  • S. Moroz
  • I. Shramko
Keywords: information, information technology, software, internet services, agrarian marketing

Abstract

The agrarian sector ofUkrainenot only provides the population with food, but also is an export-oriented industry that provides more than 40% of foreign exchange earnings. Therefore, in the conditions of the formation of the information and innovation economy, global hyper competition in agricultural markets, the growth of knowledge and the requirements of consumers to the assortment and quality of products, domestic manufacturers need to respond flexibly to changing market conditions. This is possible with timely information, access to global knowledge and data bases, use of information technology and innovation in marketing management with the use of search marketing services, electronic mailings, online offices and services for holding tenders.The purpose of the article is the definition of the main aspects of information technologies using in agricultural marketing. During the research methods of comparison and analysis, analogies and generalizations were applied.Analyzes the basic information technologies and software used in the collection and analysis of marketing information, drawing up plans and forecasts, organizing promotion and marketing. It is proposed to include free software, web services and mobile applications in agricultural marketing information systems.A promising trend in the development of information technologies is the comprehensive use of portable devices and their applications based on 3G technologies.

References

Hranovska V.H. Geomarketing in the system of managing selling activities of agrarian enterprises / V.H. Hranovska // Економіка АПК. – 2017. – № 1. – С. 37–44.

Internet Usage in Europe [Електронний ресурс] //Сайт Internet World Stats. − Режим доступу: http://www.internetworldstats.com

Васильєва Н.К. Економіко-математичне моделювання в сільському господарстві : навч. посібник / Н.К. Васильєва. – Дніпропетровськ: Біла К.О., 2015.  155 с.

Васильєва Н.К. Залучення інформаційних технологій для управління ціноутворенням в м’ясному підкомплексі / Н.К. Васильєва, С.І. Мороз // Збірник наукових праць Подільського державного аграрно-технічного університету. – Кам’янець-Подільський, 2008. – Вип.16, т. 3. − С. 366–368.

Економетрика в електронних таблицях : навч. посібник / Н.К. Васильєва, О.А. Мироненко, Н.М. Самарець, Н.О Чорна; за. заг. ред. Н.К. Васильєвої. – Дніпро: Біла К.О., 2017. – 149 с.

Карамушка О.М. Підвищення конкурентоспроможності виробників зернових культур в Україні / О.М. Карамушка // Вісник Дніпропетровського державного аграрно-економічного університету. – 2016. – № 2(40). – С. 104–108.

Келюх О.О. Інформаційні технології економічної оптимізації розрахунку параметрів рослинництва / О.О. Келюх // Вісник Дніпропетровського державного аграрно-економічного університету. – 2016. – № 2. – С. 130–135.

Кёстер У. Основы анализа аграрного рынка: учебник / У. Кёстер; пер. с нем. О. Нивьевского. – [Изд. 4-е]. – К.: АДЕФ-Украина, 2012. – 463 c.

Котлер Ф. Маркетинг 3.0. От продуктов к потребителям и далее – к человеческой душе / Ф. Котлер, Х. Картаджайя, А. Сетиаван; пер. С англ. А. Заякина. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2012. – 240 с.

Кравець М.О. Інформаційна підтримка обслуговуючої кооперації / М.О. Кравець // Молодий вчений. – 2016. – № 5(32). – С. 68–73.

Мороз С.І. Календарно-ресурсне управління витратами в рослинництві / С.І. Мороз // Агросвіт. − 2014. − № 1. − С. 9–14.

Мороз С.І. Розробка логістичної моделі управління витратами в м’ясному тваринництві засобами Microsoft Project / С.І. Мороз // Агросвіт. – 2009. – № 3. – С. 28–31.

Основні соціально-економічні показники України у 2016 році [Електронний ресурс] // Сайт державної служби статистики України. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/infografika/2016/01/СЕС_2016_.zip.

Островський П.І. Аграрний маркетинг: навч. посібник / П.І. Островський. − К.: Центр навчальної літератури, 2006. − 224 с.

Рожков И.В. Информационные системы и технологии в маркетинге: монография / И.В. Рожков. – М.: Русайнс, 2014. – 196 с.

Самарець Н.М. Використання інформаційних технологій у статистичному аналізі даних для аграрних підприємств / Н.М. Самарець, Є.М. Харченко, Н.О. Чорна // Агросвіт. – 2013. – № 20. – С. 14–20.

Смартфон вам в поле [Електронний ресурс] // Сайт Agroportal – Режим доступу: http://agroportal.ua/publishing/analitika/smartfon-vam-v-pole/.

Статистичний збірник “Сільське господарство України” за 2015 рік / Державна служба статистики України; за ред. О.М. Прокопенко – К., 2016. – 360 с.

Ульянченко О.В. Всесвітня мережа Інтернет як канал збуту органічної продукції / О.В. Ульянченко, Р.М. Безус // Економіка АПК. – 2012. – № 4. – С. 128–134.

Успенский И.В. Интернет как инструмент маркетинга / И.В. Успенский. – СПб.: БХВ – Санкт-Петербург, 2000. – 256 с.

Шрамко І.І. Природне агровиробництво сільськогосподарських підприємств у концепції сталого розвитку / І.І. Шрамко // Молодий вчений. – № 4(31). – С. 224–227.

Hranovska, V.H. (2017). Geomarketing in the system of managing selling activities of agrarian enterprises. The Economy of Agro-Industrial Complex, № 1, 3744.

Internet Usage in Europe. Site of Internet World Stats. Available at: http://www.internetworldstats.com

Vasyl’jeva, N.K. (2015). The economic-mathematical modeling in agriculture: textbook. Dnipropetrovsk: Bіla K.O., 155.

Vasylieva, N.K., Moroz, S.I. (2008). Bringing information technology to manage of the priceng in meat subcomplex. Podillian State Agrarian and Engineering University Collection. Kam’yanec’-Podіl’s’kij, 16, 3, 366368.

Ed. by Vasylieva, N.K. (2017). Econometrics in spreadsheets: textbook. Dnipro: Bila K.O., 149.

Karamushka, O.M. (2016). Improving the competitiveness of grain crops in Ukraine. News of Dnipropetrovsk State Agrarian and Economic University. № 2(40), 104–108.

Keluh, O.O. (2016). Information technologies of economic optimization of calculating parameters in crop production. News of Dnipropetrovsk State Agrarian and Economic University. № 2(40), 130–135.

Koester, U. (2012). The fundamentals of the analysis of the agricultural market. 4d ed. Kyiv: ADEF-Ukrayna, 463.

Kotler, P., Kartajaya, H., Setiawan, I. (2012). Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit. Moscow: Alpina Biznes Buks, 240.

Kravets’, M.O. (2016). Information support of service cooperation. Young Scientist. № 5(32), 68–73.

Moroz, S.I. (2014). Calendar-resource cost management in crop production. Agrosvit. № 1, 9–14.

Moroz, S.I. (2009). Development of logistic model of cost management in meat livestock by means Microsoft Project. Agrosvit. № 3, 28–31.

The main socio-economic indicators Ukraine in 2016. Site of State Statistics Service of Ukraine, Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/infografika/2016/01/СЕС_2016_.zip.

Ostrovs’kyj, P.I. (2006). Agricultural marketing: textbook. Kyiv: Tsentr navchal’noi literatury, 224.

Rozhkov, I.V. (2014). Information systems and technologies in marketing: monograms. Moscow: Rusayns, 196.

Samarets, N.М., Kharchenko, E.M., Chorna, N.M. (2013). The use of information technology in the statistical analysis of data for agricultural enterprises. Agrosvit. № 20, 14‒20.

Smartphone to you in the field. Agroportal. Available at: http://agroportal.ua/publishing/analitika/smartfon-vam-v-pole/

Ed. by Prokopenko, O.M. (2016). Statistical Yearbook “Agriculture of Ukraine” for 2015. State Statistics Service of Ukraine. Kyiv, 360.

Ul’ianchenko, O.V., Bezus, R.M. (2012). World Wide Web as a distribution channel of the organic products. The Economy of Agro-Industrial Complex. № 4, 128–134.

Uspensky, I.V. (2000). Internet as a marketing tool. St. Petersburg: BHV ‒ St. Petersburg, 256.

Shramko, I.I. (2016). Natural agrarian production agricultural enterprises in the concept of sustainable development. Young Scientist. № 4(31), 224–227.

Published
2017-09-27
Section
Economics sciences