System of marketing management as a factor of the milk processing enterprise competitiveness

  • I. Zelenchuk
Keywords: milk processing enterprises, principles of management, marketing management, marketing strategy, marketing services, market dairy

Abstract

Increased competition among dairy processing enterprises for scarce raw materials, for markets, for customers makes businesses need in choosing attractive for the development of types of dairy products, market segments and the formation of a set of competitive marketing strategies to achieve defined objectives. In modern terms of market functioning to achieve the goals dairy plants using the system of marketing management.Marketing management – the process of analysis, planning, implementation and monitoring of the implementation of measures aimed at establishing and maintaining mutually beneficial relationships with the target market to achieve certain objectives. Allocate the following basic stages of marketing management that constitute a logical sequence of actions to achieve enterprise goals: analysis of market opportunities; selection of target markets; positioning the product in the market; determining the marketing strategy of the company; development of the marketing mix; planning marketing programs; implementation of measures of marketing; monitoring and analyzing marketing business activity.Marketing management is a critical functional component of the overall management system of dairy enterprises, and has a focus on achieving harmonization of internal economic opportunities subject to the requirements of the external environment to achieve a profitable level of operations. Given the current economic and social realities, the most rational management system milk processing enterprise is to create a marketing service that will perform the functions of analysis, strategy development and construction of control over the implementation of measures aimed at achieving the objectives of the dairy enterprise.

References

References

Nechayuk L.I., Telesh N.O. (2003). Hotel and restaurant business: management. Educational tutorial. Кyiv: Center for Educational Literature, 348.

Kutsenko V.M. (2003). Marketing management: Educational tutorial. Кyiv: MAUP, 184.

Under the general editorship of Yankovogo O.G. (2013). The competitiveness of enterprises: assessment of the level and areas of enhancement: monograph. Odessa: Atlant, 470.

Gamma T.M. (2004). Improvement of raw material for dairy enterprises with a view to increasing their profit. Herald of the Technological University of Podillya. Khmelnytskyi. № 4, 1, 1, 195–199.

Kudenko G.E. (2003). Performance management of economic activities of an industrial enterprise. Donetsk: Weber, 239.

Taduka I.B. (2007). Management of production efficiency. System- synergetic approach. Odessa: YPREEYNANU, 328.

Kutsenko A.V. (2007). Organizational-economic mechanism of enterprise performance management: abstract dis. for obtaining sciences degree candidate of economic sciences 08.00.04 “Economics and Enterprise Management”. Poltava, 20.

Ed. Balabanova L.V. (2004). Marketing management: educational tutorial, 3rd ed., revised and enlarged. Кyiv: Knowledge, 354.

Бібліографія

Нечаюк Л.І. Готельно-ресторанний бізнес: менеджмент: навч. посібн. / Л.І. Нечаюк, Н.О. Телеш – К.: Центр навч. літ-ри, 2003. – 348 с.

Куценко В.М. Маркетинговий менеджмент: навч. посібн. / В.М. Куценко. – К.: МАУП, 2003. – 184 с.

Конкурентоспроможність підприємства: оцінка рівня та напрями підвищення: монографія / за заг. ред. О.Г. Янкового. – Одеса: Атлант, 2013. – 470 с.

Гамма Т.М. Удосконалення управління сировиною на молокопереробних підприємствах з метою зростання їх прибутку / Т.М. Гамма // Вісник Технологічного університету Поділля. – Хмельницький, 2004. – № 4, ч. 1, т. І. – С. 195–199.

Куденко Г.Е. Управление эффективностью хозяйственной деятельности промышленного предприятия / Г.Е. Куденко. – Донецк: Вебер, 2003. – 239 с.

Тадыка И.Б. Управление эффективностью производства. Системно-синергетический подход / И.Б. Тадыка. – Одесса: ИПРЭЭИНАНУ, 2007. – 328 c.

Куценко А.В. Організаційно-економічний механізм управління ефективністю діяльності підприємства: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: спец. 08.00.04 “Економіка на управління підприємствами” / А.В. Куценко. – Полтава, 2007. – 20 с.

Маркетинговий менеджмент : навч. посібн., 3-тє вид., перероб. і доп. (за ред. Л.В. Балабанової). – К.: Знання, 2004. – 354 с.

Section
Economics sciences