Theoretical aspects of the formation of the market of veterinary services in livestock

  • O. Kruchynenko
Keywords: marketing, transitive economy, self-organization, self-regulation, market formation, veterinary services, livestock

Abstract

Formulation of the problem. Today, the field of veterinary medicine inUkraine is still in the stage of formation and crystallization of its structure. So, all veterinary services in the Ukrainian market can be conditionally divided into three types: call services (a kind of «ambulance» for animals), small veterinary offices and full-fledged clinics.The formation of the market is a long evolutionary process, the cause of which is the social division of labor, as a result of which commodity exchange transactions arise. In particular, the existence of commodity-money relations is a necessary condition for the organization of the market for veterinary services in the market.Discussion. The author identifies the main subjects of the market of veterinary services, in particular in animal husbandry are: a producer of veterinary services, a veterinarian, a man and an animal.In the conditions of transitive economy the market of veterinary services is formed on the principle of self-organization and self-regulation. Considering this, the necessary aspects of the formation of the veterinary services market are: an unlimited number of participants; free entry and exit to the market; absolute mobility of material, labor and other resources; informatization of market participants on market conditions and other economic indicators; absolute homogeneity of the goods of the same name; full anti-monopoly.Conclusions. The market of veterinary services in animal husbandry should be regulated by special provisions and formulates the body that exercises managerial influence on the social and economic system of society as a whole.Thus, the formation of the veterinary services in the livestock market is the realization of not just services, and specific product that meets the needs above all to ensure the expanded reproduction of livestock.

References

Аранчій Я.С. Організаційно-економічні засади розвитку ветеренарних послуг у тваринництві [Електронний ресурс] / Я.С. Аранчій. – Режим доступу: http://www.pdaa.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/4.2/027.pdf.

Баталов А.С. Маркетинг образовательных услуг [Електронний ресурс] / А.С. Баталов // Информационно-методический журнал “Администратор”. – Режим доступа: http://www.supermarketing.narod.ru.

Державна ветеринарна та фітосанітарна служба [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.vet.gov.ua/node/95.

Круковська О.В. Системно-структурний аналіз сутності ветеринарних послуг і особливостей їх надання / О.В. Круковська, Я.С. Аранчій // Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. – Полтава: ПДАА, 2011. ‒ Вип. 2, т. 1. – С. 32–38. – (Серія: Економічні науки).

Ничик А.В. Теоретико-методологічні засади формування ринку ветеринарного обслуговування / А.В. Ничик // Агроінком. – 2009. – № 1–4. – С. 20–24.

Соловйов О.І. Інституційні умови становлення та розвитку маркетингу / О.І. Соловйов // Економіка АПК. – 2003. – № 10. – С. 103–107.

“ТОП-100. Найбільші медичні компанії України” [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://shop.ekonomika.ua/lang/ru/id/004/.

Топіха В.С. Формування ринку продукції тваринництва в Україні: проблеми та перспективи / В.С. Топіха. – Миколаїв: МДАУ, 2004. – 221 с.

Федоренко В.Г. Основи менеджменту / В.Г. Федоренко, О.М. Діденко, Є.В. Бондаренко. – К.: Алерта, 2007. – 11 с.

Хміль Ф.І. Основи менеджменту: підручник / Ф.І. Хміль. – К.: Академвидав, 2005. – 608 с.

Яковенко В.Б. Менеджмент і маркетинг/ В.Б. Яковенко. – К.: Вид-во Європейського ун-ту, 2007. – 143 с.

Aranchiy, Y.S. Organizational and economic principles of veterinary services in livestock. Available at: http://www.pdaa.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/4.2/027.pdf.

Batalov, A.S. Marketing of Educational Services. Information and Methodological Journal “Administrator”. Available at: http://www.supermarketing.narod.ru.

The State Veterinary and Phytosanitary Service. Available at: http://www.vet.gov.ua/node/95.

Krukovskiy, O.V. (2011). The system-structural analysis of the nature of veterinary services and features of supply. Scientific works of Poltava State Agrarian Academy. Poltava: PDAA., 2, 1, 32‒38. (Series: Economics)

Nychyk A.V. (2009). Theoretical and methodological principles of forming market veterinary service. Ahroinkom. 1‒4, 20‒24.

Solovyov, A.I. (2003). The institutional conditions of formation and development of marketing. Economy AIC. № 10, 103‒107.

“TOP-100. The мajor medical companies Ukraine”. Available at: http://shop.ekonomika.ua/lang/ru/id/004/.

Topiha, V.S. (2004). The formation animal products market in Ukraine: Problems and Prospects. Nikolaev: MSAU, 221.

Fedorenko, V.G., Didenko, A.N., Bondarenko, E.V. (2007). The fundamentals of Management. Kyiv: Alert, 11.

Khmil, F.I. (2005). The fundamentals of Management: textbook. Kyiv: Akademvydav, 608.

Yakovenko, V.B. (2007). Management and Marketing. Kyiv: Printed European Univ, 143.

Published
2018-02-19
Section
Economics sciences